Ikarus 180 – Oficjalnie został przedstawiony w 1961. Po raz pierwszy zastosowano zabudowanie silnika pod podłogą, autobus był również rewolucyjny jak na tamte czasy ze względu na dużą pojemność. Pierwsze egzemplarze trafiły w 1964 roku do komunikacji w Budapeszcie oraz innych miastach węgierskich. Pięć lat później zasiliły flotę komunikacyjną w niektórych miastach niemieckich. W 1966 roku testowano ten model w WPK Katowice. Oprócz różnych podtypów na rynku węgierskim i niemieckim różnica polegała na układzie drzwi (180.12: 1-2-2-2, a 180.22: 1-0-2-0). Większość autobusów skasowano w latach 80. Nieliczne sztuki (na szczęście) uratowano od niebytu i obecnie stanowią po odrestaurowaniu atrakcję nie tylko dla miłośników komunikacji.

 

 

IKARUS 180

Wymiary

Długość

16500 mm

Szerokość

2500 mm

Wysokość

2950 mm

Rozstaw osi

5480+6030 mm

Masa

Własna

13500 kg

Całkowita

23500 kg

Silnik

Marka i typ

180-S, 180-V: RABA-MAN D2156 HMU (produkcja dla NRD)
180.00, 180.70, 180.36, 180.71, 180.72 RABA-MAN D2156 HM6U (podtypy na rynek węgierski)
180.12, 180.22 RABA D2156.HM6U



Moc

silnik: RABA-MAN D2156 HMU 192 KM


Usytuowanie

między osiami

Napęd




na oś środkową

Skrzynia biegów

Marka i typ

mechaniczna

Ilość biegów

skrzynia mech.: 5 + R


Układ drzwi

180.22, 180-V (1-0-2-0)
180.00, 180.12, 180.70, 180.36, 180.71, 180.72, 180-S (1-2-2-2)

Wysokość podłogi

??

Ilość miejsc (ogółem/siedzących)

180.12, 180-S oraz podtypy na rynku węgierskim (154/36)
180.22, 180-V (115/60)

 

<<<POWRÓT<<<




Opracowanie własne na podstawie:
 
http://www.dvn-berlin.de/02arbeitsgruppen/03bus/agbusfahrika180.html

http://www.dresdner-nahverkehr.de/bus/fahrzeuge_nach45/ikarus/ikarus_180s.htm

http://www.dresdner-nahverkehr.de/bus/fahrzeuge_nach45/ikarus/ikarus_180v.htm

http://autobusz.budapest.hu/elsaut_ik556.htm

http://www.kroniki.xis.katowice.pl/scripts/wyswietlrok.php?rok=1966