Ikarus 260 to 11-metrowa wersja autobusu miejskiego produkowana od 1972 roku. Pierwsze Ikarusy 260 w naszym kraju pojawiły się w 1973 roku, ich odbiorcą był WPK Katowice, a w 1974 roku zadebiutowały one w eksploatacji liniowej. I od tego czasu nieustannie wożą tysiące pasażerów. 
Ikarus 260 produkowany dla Polski otrzymał oznaczenie Ikarus 260.04 (wersja ta posiadała prawie wszystkie odsuwane okna). W późniejszych czasach Ikarus 260 doczekał się zmodernizacji. Wstawiono mu dwuskrzydłowe drzwi, nowy silnik RABA D10TS oraz automatyczną skrzynię biegów.
Do Polski trafiło blisko 3600 Ikarusów 260.

 

IKARUS 260

Wymiary

Długość

11000 mm

Szerokość

2500 mm

Wysokość

3160 mm

Rozstaw osi

5400 mm

Masa

Własna

9000 kg

Całkowita

16000 kg

Silnik

Marka i typ

260.02, 260.43: RABA-MAN D2156
260.04: RABA-MAN D2156 lub RABA-MAN D10 lub MAN euro 1
260.06, 260.30A, 260.59E: RABA-MAN D10
260.74: RABA-MAN D2156HM6UT

Moc

silnik RABA-MAN D2156: 192 KM
silnik RABA-MAN D10: 205 lub 215 KM

Usytuowanie

między pierwszą a drugą osią

Napęd

na oś tylną

Skrzynia biegów

Marka i typ

mechaniczna lub automatyczna (ZF/Voith)

Ilość biegów

skrzynia mech.: 5
skrzynia aut.: 2 lub 3 lub 4

Układ drzwi

260.02, 260.04: 2-2-2 - (harmonijkowe) 
260.06, 260.30
A, 260.59E, 260.74: 2-2-2 - (dwuskrzydłowe)
260.43: 2-2-0 - (harmonijkowe)

Wysokość podłogi

940 mm

Ilość miejsc (ogółem/siedzących)

91/23

Oświetlenie przestrzeni pasażerskiej

trzystopniowy, każda lampa składa się z małych żaróweczek

System otwierania drzwi

pneumatyczny, ze stanowiska kierowcy

 

<<<POWRÓT<<<




 Opracowanie własne na podstawie:
http://www.wpk.katowice.pl/
http://www.trambus.info/index.php
www.ikarus280.prv.pl/