Ikarus 280 - jeden z najbardziej znanych przegubowych autobusów na
świecie. Produkcja tego modelu rozpoczęła się w 1972
roku. Przegubowe Ikarusy, oznaczone symbolem 280
przybyły na Górny Śląsk w 1976 roku. Wkrótce potem stały się podstawowym typem
taboru autobusowego eksploatowanego przez WPK Katowice. Przez kierowców
uznawane są za autobusy wygodne w prowadzeniu przez ich dobre właściwości
manewrowania (skrętna ostatnia oś) oraz bardzo dobre wspomagania kierownicy,
kłopotów czasem dostarczają skrzynie biegów, w których szybko wykańczają się synchronizatory.
Pomimo sprowadzania w ostatnim czasie przez przewoźników GOP-u używek niskopodłogowych (z Niemiec) - do dzisiaj Ikarusy nadal stanowią podstawę taboru wielkopojemnego
w tym regionie.
IKARUS 280 |
||
Wymiary |
Długość |
16500 mm |
Szerokość |
2500 mm |
|
Wysokość |
3160 mm |
|
Rozstaw osi |
5400+6200 mm |
|
Masa |
Własna |
11500 kg |
Całkowita |
22500 kg |
|
Silnik |
Marka i typ |
280.02, 280.10, 280.53: RABA-MAN
D2156 |
Moc |
silnik RABA-MAN D2156: 192 KM |
|
Usytuowanie |
między pierwszą a drugą osią |
|
Napęd |
na oś środkową |
|
Skrzynia biegów |
Marka i typ |
mechaniczna lub automatyczna (ZF/Voith) |
Ilość biegów |
skrzynia mech.: 5 lub 6 |
|
Układ drzwi |
280.02, 280.26, 280.53,
280.58: 2-2-2-2 -
harmonijkowe |
|
Wysokość podłogi |
940 mm |
|
Ilość miejsc
(ogółem/siedzących) |
160/35 |
|
|
trzystopniowe, każda lampa składa się z małych żaróweczek |
|
|
pneumatyczny, ze stanowiska kierowcy |
<<<POWRÓT<<< |
Opracowanie własne na podstawie:
http://www.wpk.katowice.pl/
http://www.trambus.info/index.php
www.ikarus280.prv.pl/